«ПРОСВЕЩЕНИЕ. ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ»

RSS-лента

Виды и формы контроля на уроках иностранного языка (английского)

Вторник 8 Май 2018

080518В данной статье рассматриваются виды и формы контроля на уроках английского языка при работе с УМК издательства «Просвещение», а также возможности использования УМК для подготовки обучающихся к оцениванию в форме ЕГЭ.

настроение:  творческое

ключевые слова:  виды и формы контроля, тестирование, альтернативные формы контроля, портфолио

город:   Крым, село Новокленово

Цель данной статьи — определить важность контроля на уроках английского языка, сформировать понимание того, что контроль является частью урока. Контроль призван помочь учителю определить, как учащиеся усвоили пройденный материал и могут использовать его в практических целях.

Основная задача статьи — показать важность контроля на уроке английского языка и рассмотреть контроль не только как выявление результатов усвоения знаний, но прежде всего, как способ дифференцированного обучения. Контроль на уроках английского языка может преследовать разные цели, однако он не является самоцелью, а носит обучающий характер: он позволяет совершенствовать процесс обучения, заменять малоэффективные способы обучения на более эффективные, создавать благоприятные условия для более успешного практического владения языком и воспитания средствами английского языка. Провести обучающий контроль значит: побудить учащегося произвести определенное речевое действие, оценить качество этого действия и реализовать оценки для индивидуального совершенствования. Таким образом, будут созданы условия для реализации личностно — ориентированного обучения, для возможности самореализации учащихся посредством английского языка.

Проблема оценки и определения качества обучения, уровня владения видами речевой деятельности, степени сформированности иноязычной коммуникативной компетенции – одна из центральных в методике преподавания иностранных языков.

Контроль знаний, умений и навыков учащихся осуществляется посредством текущего, тематического, семестрового, годового оценивания и ГИА.

  1. I. Одной из наиболее распространенных форм контроля на уроках иностранного языка является тестирование.
  1. Тесты бывают трех типов: открытые, закрытые и фасетные

К закрытому типу относятся:

  • тест множественного выбора
  • альтернативный ответ
  • установление соответствий
  • на восстановление последовательности

Открытый тест:

а) дополнение (добавить пропущенное слова, предлоги, прилагательные, диктант с пропущенными буквами);

б) свободное изложение (мини сочинение, дать развернутый ответ, добавить абзац).

Фасетный тест – таблицы, кроссворды.

Сложность тестирования на уроках иностранного языка заключается в необходимости контроля языковой и речевой компетенции учащихся.

Тестирование языковых компетенций (орфографических, лексических и грамматических) осуществляется преимущественно в виде текущего тестирования, целью которого является осуществление обратной связи при отработке сферы общения.

Промежуточное тестирование осуществляется в виде отдельных тестов по 4 видам речевой деятельности (далее РД.), которое имеет цель продемонстрировать уровень учебных достижений учащихся в овладении рецептивными (аудирование и чтение) и продуктивными (говорение и письмо) речевыми компетенциями.

            В условиях перехода системы школьного образования на оценивание в форме ЕГЭ, умение учащихся решать тесты разного формата для проверки аспектов языковой и речевой деятельности должно создать комфортную психологическую атмосферу и обеспечить уверенность учащихся в своих силах.

В УМК издательства «Просвещение» представлен широкий спектр различных тестовых заданий, что позволяет успешно готовить учащихся к оцениванию в форме ЕГЭ.

В своей практике я использую УМК «Spotlight» в общеобразовательных классах и УМК «Starlight» в классах с углубленным изучением английского языка.

Наиболее распространенные типы тестовых заданий, которые встречаются в данных УМК:

  1. Для контроля лексики и грамматики.

Заполнение пропусков. Ученик должен не только выбрать один из альтернативных вариантов, но и правильный с точки грамматики и лексики. Простые задания предполагают выбор отдельных слов, более сложные – словосочетаний и фраз.

Cloze-test. Учащиеся должны заполнять регулярные пропуски на основе определенной системы (каждое третье, пятое и т.д. слово, отдельные части речи и т.д.) Единственный и, на мой взгляд, очень существенный недостаток этого теста, то, что иногда можно подобрать более чем один вариант, что усложняет проверку.

Задания на словообразование. Эти задания проверяют знания структурных элементов словообразования разных частей речи. Таким заданием может быть изменение структуры слова и заполнение пропусков в предложении.

Составление текстов.

Чаще всего заданием является собрать хаотично разбросанные части текста, соединяя их отдельными фразами или предложениями.

Задания на трансформацию предложений. Перефразировать предложение в новую грамматическую форму, не изменяя его смысл.

Поиск и исправление ошибок. Поиск — это рецептивное задание. Его цель – проверить умение распознавать грамматические и лексические структуры.

  1. Аудирование.

Продуктивные задания (требуют реакции в виде написания или исправления информации):

  • заметки, заполнение таблицы;
  • короткие ответы;
  • обозначение ошибок и исправление фактической информации.

Объективные задания (требуют от учащихся определения правильного ответа)

  • ответы «да»- «нет»;
  • расположение информации в определенном порядке;
  • множественный выбор;
  • ответы «правда»- «ложь»;
  • поиск соответствий.
  1. Говорение.

Традиционные формы тестов говорения:

а) один — на — один (ученик и экзаменатор);

б) два — на — два (2 ученика и 2 экзаменатора).

Преимущества последнего:

  • больше возможностей для общения;
  • дает возможность увеличить количество типов заданий.

Типовые виды заданий:

  • Интервью (вопрос — ответ).
  • Презентации – ученик должен высказаться на определенную тему (выступление, описание рисунков и инструкции, обычно у него есть визуальная или вербальная подсказка, тематика известна заранее).
  • Переговоры. Ученики обговаривают ситуацию с целью дойти до общего решения, обговорить альтернативы, найти разницу, расположить объекты в определенном порядке.
  • Дискуссии. Ученики обговаривают предложенную проблему, аргументируя свои идеи.
  1. Чтение.

Большинство тестов по чтению имеет широкий спектр целей, которые заставляют людей читать в реальной жизни. Наиболее распространенными являются следующие задания:

  • Multiple choice – наиболее знакомый ученикам формат задания. Выбор одного из трех — четырех вариантов ответа. Вопросы проверяют понимание текста в целом.
  • True/False. Ученики должны выбрать соответствует ли информация, той что дана в тексте.
  • Matching. Задание найти соответствие между двумя параметрами. Может быть и «лишний» вариант.
  • Gaps. Текст имеет пропущенные части, которые ученик должен заполнить на основе информации, полученной в тексте.
  • Organizing. Восстановление логической последовательности предложений или абзацев для получения связного текста
  • Proofreading. Этот тип заданий чаще используется в грамматических и лексических тестах, но иногда и для проверки чтения. Найти и исправить лексические, грамматические или орфографические ошибки.
  1. Письмо.

В широком понимании тесты по письму делятся на три категории:

  • задания, базирующиеся на определенных процедурных знаниях;
  • задания с широким выбором тематики, для которых нужны общие знания;
  • задания, которые базируются на интеграции материала задания в ответ (например использование информации из рекламы в написании письма).

Жанры заданий следующие: статьи, доклады, обзор книг, фильмов, открытки, брошюры, аппликации (формы и письма), письма (формальные и неформальные), личные заметки и записки, эссе, сочинения.

Тестирование позволяет сократить время для проведения контроля на уроке, однако, тест не дает полной картины сформированности навыков учащихся. Поэтому традиционные формы контроля (модульные контрольные работы и промежуточная аттестация по всем видам РД, диктанты, устные опросы, сочинения, эссе), а также нестандартные формы контроля в виде защиты рефератов, проектов и т.д. по-прежнему играют важную роль в оценивании результатов обучения.

  1. II. Альтернативные формы оценки достижений и деятельности учащихся на уроках иностранного языка».

«Альтернативная форма оценки» достижений учащихся рассматривается как одна из форм контроля соответствующая требованиям ФГОС второго поколения.

Одной из форм альтернативной оценки считается Портфолио. Портфолио — это систематическая, организованная подборка работ учащегося, которая предоставляет другим непосредственное подтверждение усилий, достижений и успехов учащегося за определенный промежуток времени. При работе над подборкой учащийся должен участвовать в выборе ее содержания. В нее должны входить информация о критериях выполнения, критерии оценки достоинств, а также подтверждение самоанализа учащегося. Она должна включать репрезентативную работу, свидетельствующую о результатах учащегося и являющуюся основой для оценки его успехов. [7]

В Портфолио учащегося могут входить следующие компоненты: проектные работы, образцы выполненных контрольных тестов и творческих работ, листы самооценки, отзывы учащихся и комментарии учителя.[8]

           Оценочные рубрики.

Одной из интереснейших форм оценивания, которую я также использую на своих уроках,  является «оценочные рубрики». «Rubrics»- это тоже форма  альтернативной оценки, во многом способная обеспечить качественную оценку достижений учащихся.

Рубрики — это описательные оценочные схемы, которые обычно разрабатываются либо самим учителем, либо вместе с учениками для того, чтобы руководить процессом или для оценивания работы учащихся. С помощью рубрик мы оцениваем проекты, письменные работы,  устные презентации и работу в группах, особенно часто я использую рубрики для  самооценивания и взаимооценивания учащихся. Использовать рубрики можно как в начальной и  средней, так  и в старшей школе.

Существуют холистические и аналитические оценочные рубрики. При аналитическом подходе требуется идентификация различных измерений или характеристик действий, которые оцениваются отдельно. Холистически рубрики не предполагают отдельную оценку или анализ каждого из критериев, полный продукт или результат оценивается в целом. [9]

Приведу пример составления аналитических оценочных рубрик  для контроля навыков говорения.

Creating Rubrics for Speaking Evaluation

Categories 1 2 3 4 5
Phonetics poor, very slow many mistakes speaking fluently, many mistakes good pronunciation, fluently, with mistakes excellent pronunciation, fluent speaking
Grammar a lot of grammar mistakes many mist. Simple sent-ces. 5-6 mist., simple sent-ces 3-4 mist/, not influencing meaning no mist. Complex sent-ces
Staying to topic off topic somewhat on topic close to topic mostly on topic 100% always on topic
Creativity no creativity poor creativity close to creativity a creative work using idioms, proverbs, citing
Volume very little 5-10 simple sent-ces 11-14 sent.-ces 15-19 sent-ces 20-22  simple and complex  sent.-ces
Vocabulary very poor poor vocabulary using only words and express. learned at the lesson broad vocabulary using additional vocabulary

Литература:

  1. Рабинович Ф.М. Контроль на уроках иностранного языка // Иностранный язык в школе. М.,1987.№1
  2. Миньяр-Белоручев Р.К. Вопросы теории контроля в обучении иностранным языкам // Иностранный язык в школе. М.,1984.№6 с.64-67.
  3. Ботезат-Белая У. А. Формирование у младших школьников контрольно-корректировочных действий в процессе лингводидактического тестирования (на материале английского языка). автореферат диссертации на соискание ученой степени к.п.н. специальность 13.00.01 ; [Таганрог. гос. пед. ин-т]. — Таганрог, 2000.. — 19 с
  4. Белозерцева Н. В. Методика организации педагогического мониторинга учебного взаимодействия на уроках иностранного языка в средней школе. автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. пед. наук специальность 13.00.02 <Теория и методика обучения и воспитания>; [Тамб. гос. ун-т им. Г. Р. Державина]. — Тамбов, 2006. — 23 с.
  5. Мильруд Р. П. Методика преподавания английского языка.— М.: Дрофа, 2005..
  6. Поляков О. Г. Самоконтроль в обучении английскому языку // ИЯШ.— 2005.— № 7.— С. 48-52
  7. Архипенкова Н.А. Европейский языковой портфель в начальной школе//ИЯШ. – 2013. – №6. – с. 35-38..
  8. Электронный ресурс: http://www.teachersfirst.com/lessons/rubrics/index.cfm

Приложение к статье

ПРИМЕРЫ ЗАДАНИЙ ДЛЯ КОНТРОЛЯ ВИДОВ РЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, СОСТАВЛЕННЫЕ НА МЕТЕРИАЛЕ УМК «АНГЛИЙСКИЙ В ФОКУСЕ» (SPOTLIGHT) ИЗДАТЕЛЬСТВА «ПРОСВЕЩЕНИЕ»

(из опыта работы)

В связи с тем, что в 2020 году девятиклассникам предстоит экзамен в форме ОГЭ, большое внимание уделяется контролю навыков чтения, говорения и письма.  С этой целью используем задания приближенные к формату ОГЭ. Вот примеры некоторых заданий для 7-9 классов. Тематика соответствует содержанию основной общеобразовательной программы (английский язык) и УМК «Английский в фокусе» (Spotlight).

Задания для контроля умений в говорении

 CARD 1(А)

You and your mother/father are thinking of what foreign language you could learn at school. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Italian/Japanese/French/German

Answer your partner’s questions.

 CARD 1(В)

You and your mother/father are thinking of what foreign language you could learn at school. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Italian/Japanese/French/German

 CARD 2 (A)

You and your friend are thinking of your future profession. You are discussing the faculties of the University you could enter. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Faculty of journalism/ Philological faculty/ Law faculty/ History faculty

Answer your partner’s questions.

CARD 2 (B)

You and your friend are thinking of your future profession. You are discussing the faculties of the University you could enter. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Faculty of journalism/ Philological faculty/ Law faculty/ History faculty

Ask your partner a few questions for to get some additional information on the topic.

CARD 3(A)

You and your brother/sister are planning your one-day visit to London. You are thinking of what place of interest to see. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Tower/ Parliament Square/ British Museum/ Hyde Park

Answer your partner’s questions.

 CARD 3(B)

You and your brother/sister are planning your one-day visit to London. You are thinking of what place of interest to see. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Tower/ Parliament Square/ British Museum/ Hyde Park

Ask your partner a few questions for to get some additional information on the topic.

 CARD 4(A)

You and your teacher are thinking of the topic for your graduation paper. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Sport/ Music/ Health/ Animals in danger

Answer your partner’s questions.

CARD 4(B)

You and your teacher are thinking of the topic for your graduation paper. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

Sport/ Music/ Health/ Animals in danger

Ask your partner a few questions for to get some additional information on the topic.

 CARD 5(A)

You and your sister are discussing a present you are going to give to your mother’s birthday. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

A watch/ A TV set/ A dress/ A necklace

Answer your partner’s questions.

 CARD 5(B)

You and your sister are discussing a present you are going to give to your mother’s birthday. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

A watch/ A TV set/ A dress/ A necklace

Ask your partner a few questions for to get some additional information on the topic.

CARD 6(A)

You and your doctor are discussing a new diet for you. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

No sugar/ No cola, Pepsi and fast food/ A lot of fruits and vegetables/ No salt

Answer your partner’s questions.

 CARD 6(B)

You and your doctor are discussing a new diet for you. Discuss the following options and choose one you both like most of all.

No sugar/ No cola, Pepsi and fast food/ A lot of fruits and vegetables/ No salt

Ask your partner a few questions for to get some additional information on the topic.

 CARD 7(A)

You and your friend are discussing computer games. Discuss the following options and choose one you both like most of all.  

Interesting/ Exciting/ Useful/ Narcotic

Answer your partner’s questions.

CARD 7(B)

You and your friend are discussing computer games. Discuss the following options and choose one you both like most of all.  

Interesting/ Exciting/ Useful/ Narcotic

  1. II. Описание картинки также используется для контроля навыков говорения.

You have chosen the photo in your album to show it to your friend. Describe the photo, remember to speak about:

  • where and whenthe photo was taken
  • what / who is in the photo
  • what is happening
  • why you keep the photo in your album
  • why you decided to show the picture to your friend.

You have to talk continuously, starting with:

«I’ve chosen photo number…»

 Пример разноуровневого задания для проверки сформированности навыков и умений в говорении

TOPIC “WHAT IS IT LIKE TO BE A TEENAGER”

 Уровень 1

Your foreign friend is interested in what it is like to be a teenager in Russia. What would you tell your friend about the life of teenagers in your country?  Use the plan and phrases below.

  • Explain what you can /can’t do because of age limits.
  • Complain about the problems that bother you and your friends.
  • Say if you want to have your life changed. Name reasons.
  • Tell about the places in your home town where young people can spend their free time.
  1. To protect children’s rights the United Nations has worked out … .
  2. It gives us … .
  3. But we have not only rights, we also … .
  4. We aren’t allowed to … if we are under 16.
  5. In my opinion, young people worry about… .
  6. I find teens’ problems … .
  7. Sometimes teens want to … .
  8. Personally, I think that adults should … .
  9. In my home town there are … .

 Уровень 2

Your foreign friend is interested in what it is like to be a teenager in Russia. What would you tell your friend about the life of teenagers in your country?

  • Explain what you can /can’t do because of age limits.
  • Complain about the problems that bother you and your friends.
  • Say if you want to have your life changed. Name reasons.
  • Describe any groups of teenagers you can meet in Russia nowadays.
  • Give arguments to approve /disapprove of the group.
  • Say what you (don’t) like about the groups.
  • Explain why (don’t) belong to any groups.
  • Tell about the places in your home town where young people can spend their free time

 Уровень 3

Your foreign friend is interested in what it is like to be a teenager in Russia. What would you tell your friend about the life of teenagers in your country?  Speak about your rights and age limits, your problems. Don’t forget to mention some facts about teenage groups, your attitude to subcultures and your leisure time.

Задания для контроля навыков в чтении

(базовый уровень)

  1. I. Прочитайте тексты о праздниках в Великобритании и соотнесите текст и название праздника.
  2. Christmas  B. Halloween    C. Mother’s Day   D.  St.Valentine’s Day    E.  New Year’s Day            F. Easter

 

  1. On this day people visit their mothers and give them flowers and small presents. Husbands and children help with the meals and washing up.
  2. On this day people usually visit their friends. They try to be the first person to wish good luck to their friends in the new year. There is a lot of dancing and eating. At midnight everybody joins hands and sings a special song.
  3. On this day people send cards to their friends, parents and relatives. People put trees in their rooms and decorate them with toys and coloured lights. On this day children get up early in the morning. They want to see a stocking full of small presents on their beds. A traditional dinner on this holiday is roast turkey, roast potatoes and pudding.
  4. People send special cards to people they love. They shouldn’t write their names on the cards. The person who gets the card must guess who sent it.
  5. At this holiday schools close for two weeks. People give each other chocolate eggs. Sometimes parents hide eggs in the house or in the garden and children look for them.
  6. On this day they say ghosts and witches come out. Children make lanterns out of pumpkins. Some people have parties and dress as witches and ghosts. It is celebrated on the 31st of October. Children walk from house to house and ask «Trick or treat?»
  1. II. Тексты 1 – 6 относятся к различным рубрикам. Установите соответствие каждого текста рубрикам из списка A – G и занесите верный вариант в таблицу. Каждая рубрика соответствует лишь одному тексту, при этом среди них одна лишняя.
  1. ARTICLE ON HIGHER EDUCATION
  2. JOBS
  3. INFORMAL LETTER TO A TEENAGE MAGAZINE
  4. TRAVELLING
  5. HEALTH
  6. FILM BLURB
  7. ADVERTISEMENT FOR A CELLULAR PHONE
  1. Hi, CLICK,

We are two friends, Dario and Michele. We sit together at school. We are eleven years old.   We live in a village near Florence. …

  1. Join us for the trip of a lifetime, cycling 400 km across this most beautiful of Caribbean islands. Enjoy the lush, tropical landscapes, soft, sandy beaches, fine architecture and warm, friendly welcome of Cuba.
  2. The Man in the Iron Mask. Leonardo Di Caprio takes on the dual role of the evil Louis XIV and his kind twin brother in this Hollywood adaptation of the Dumas classic. With Gepardieu, John Malkovich and Jeremy Irons as the three musketeers, this should be a belter. Sadly, it isn’t.
  3. We are looking for new staff to join our friendly dedicated team and have a variety of posts available. You should have good communication skills, great personality and a strong will.
  4. The new Motorola has a built-in digital camera, Multi-media messaging, quality ringtones and downloadable games. Play more, say more and explore the world with Motorola.
  5. The world is changing around us. To stay ahead we need to keep learning. In many cases our careers depend on it. The Open University has become a leading provider of learning for people who need to develop their careers.

 

Текст 1 2 3 4 5 6
Рубрика

III.  Подберите ответ a), b), c), который вы считаете наиболее верным.

… Kathy, the musical star is one of the youngest members of the cast of MAMMA MIA!, the ABBA musical that has been running in Hamburg since November 2002. Together with around 40 singers, she goes on stage eight times a week and enraptures the audience with ABBA’s immortal hits. The restless young singer with the long red hair plays the part of 21-year-old Sophie, who lives on a Greek island with her mother Donna and wants to find out who her real father is before she marries.

After huge successes in London, Toronto, Melbourne, Los Angeles, New York and San Francisco “MAMMA MIA!” is now being performed at the Hamburg Operetta House – the first non-English production. The curtain goes up almost every day to allow the audience to enjoy hits like “Take a Chance on Me”. The positive feel to the music soon has the audience singing along, and the show finishes with standing ovations every night.

Kathy is thrilled to be a musical star. Every evening she and the rest of the cast sing and dance in front of a different audience. The people who come to watch the musical expect to be entertained.

Before Kathy got a part in “MAMMA MIA!, she trained as a musical performer. At the age of 14 she started singing lessons. She took part in amateur dramatics, sang with school bands and danced on stage. “The fascinating thing about musicals is that they are a combination of singing, dancing and acting”, she explains. The training she did was tough, but she covered all “stage disciplines”. To conclude her studies, Kathy had to take a one-hour exam.

The way this musical came about is rather unusual. Normally, here is a story first and then the music is composed and songs written to accompany the plot. In the case of “MAMMA MIA!” it is the other way round. The songs were already successes before it dawned on anyone to make a musical. Even Bjorn Ulvaeus, composer of almost all ABBA’s hits, was thrilled to discover he had written the music for a musical he “didn’t know existed”.

  1. Together with around 40 other singers she …
  2. a) sings popular ABBA’s songs.
  3. b) dances and sings.
  4. c) goes on stage eight times a week.
  5. … has the audience singing along.
  6. a) The positive feel to the music…
  7. b) The interesting plot of the musical…
  8. c) The perfect play of singers…
  9. Kathy is thrilled …
  10. a) to sing popular songs.
  11. b) to be a musical star.
  12. c) to go out on the stage.
  13. Before Kathy got a part in “MAMMA MIA!”, she …
  14. a) worked as a nurse.
  15. b) trained as a musical performer.
  16. c) studied at school.
  17. The fascinating thing about musicals is that …
  18. a) they are a combination of singing and acting.
  19. b) they are a combination of singing and playing.
  20. c) they are a combination of singing, dancing and playing.
  21. The way this musical came about is …
  22. a) rather normal.
  23. b) rather unusual.
  24. c) rather interesting.
  1. IV. Проверка понимания текста. Выявление слов в тексте, образованных различными способами словообразования.

Both teachers and parents are now becoming to see that stress-free education is not necessarily a wonderful idea. Actually, many find the relaxed atmosphere at schools annoying, if not unacceptable.

Children learn certain basic values such as responsibility, a sense of obligation and loyalty in their childhood. The acquisition of these is largely facilitated not by equality and partnership with the child’s elders but with wisely allied discipline, where the child feels loved and respected but simultaneously learns to respect others. Extreme leniency often results in the child’s refusal to cooperate, and then restoring day-today working relationships becomes a painful task.

However, discipline is not supposed to mean terrorizing kids or abusing their rights. It should be understood as a healthy combination of sensible requirements and tolerance towards inevitable mistakes.

А) От данных слов образуйте соответствующие новые слова

  1. refuse→ ___________________________ (noun)
  2. examine→ ___________________________ (noun- person who takes an exam)
  3. pay→ ___________________________ (noun)
  4. pay→ ___________________________ (adjective-being paid too little)
  5. appear→ ___________________________ (noun)
  6. appear→ ___________________________ (noun- stop being visible)
  7. resist→ ___________________________ (noun)
  8. resist→ ___________________________ (adjective-very attractive, charming)
  9. danger→ ___________________________ (adjective)
  10. effect→ ___________________________ (adjective)
  11. effect→ ___________________________ (noun)
  12. horror→ ___________________________ (adjective)
  13. large→ ___________________________ (noun)
  14. large→ ___________________________ (verb)
  15. popular → ___________________________ (noun)
  16. popular→ ___________________________ (verb)
  17. short→ ___________________________ (noun- not having something)
  18. anxious→ ___________________________ (noun)
  19. employ→ ___________________________ (noun-the boss)
  20. employ→ ___________________________ (noun-a worker)
  1. B) При помощи приставок (-il, -im, -ir, -in, -non, -un, -dis) образуйте антонимы.
Nouns Adjectives Verbs

smoker    possible       tie

agreement       honest   motivate

ability  moral     cover

order   logical    connect

maturity   responsible    colonise

comfort           violent             appear

Составьте предложения со словами, образованными с помощью приставок –anti, -inter, -mini, -mis, -multi, -over, -pre, -semi, -super, -under

  1. C) Образуйте как можно больше производных от данных слов и составьте предложения с ними:

sense, critic, depend, comfort, attract, memory, office, friend.

Прочтите текст и ответьте на вопрос:

They speak the language that no other country in the world uses. They live in small villages. Their houses are made of dry tree branches. They do not wear many clothes but a lot of different decorations. Their food is fruit, fish and meat of animals which they hunt. Some tribes use elephants as their working force. The climate is dry and hot. Water is often difficult to find. They like music, dancing and telling stories which pass from generation to generation.

On what continent do they live?

Поставьте предложения в нужном порядке, чтобы получился связный рассказ:

1) It is known that it sometimes leaves the loch.

2) But the monster and its activities remain a mystery.

3) In the North of Scotland there is a lake which contains one of the biggest mysteries of the 20th century.

4)  The story of the Loch Ness monster begins in 1933 when it was seen for the first time.

5)  The monster, however, has not been forgotten and will probably never be forgotten.

6) Since then it has been seen at least once every year and has been photographed many times.

7) On one occasion, large brown eyes were seen and horns have been reported several times.

8) For somewhere in the deep waters of Loch Ness a monster is hiding.

9) The first photograph was taken by a local man in November, 1933.

Задания для контроля навыков письма

  1. Read the beginning of the story complete the story making it interesting. Write 100 – 150 words.

I’ll never forget the night our car broke down. We were 9.5 km away from home and we had to walk. It was 12.45 and it started to rain. We arrived home at 2.05. We couldn’t unlock the door of our house because ……….

Time: 20 minutes

  1. Write a paragraph describing your favourite film or cartoon according to the plan: the title; the characters; the plot (in short); special features (special effects, soundtrack, costumes etc.)
  2. You have received a letter from your English-speaking pen friend Bill who writes
  • I’m so excited about my last summer holidays.

I had a wonderful time in a camp not far from Novosibirsk. The camp is located in a very picturesque wooden area outside of Moscow… We had many exciting and interesting outings and excursions. Have you ever been to a camp? Where is it located?  What activities did you do there?  What did you like most in the camp and why?

Write a letter to Bill.

In your letter answer his questions;

Write 100-120  words.

Remember the rules of letter writing

Содержание  личного письма зависит от изучаемой темы.

Тема «Еда»

Yesterday I cooked beetroot soup myself! Yummy! What do you think of Russian cuisine in general? What do you usually have for lunch? What can you cook yourself, if you need to?

Тема «Спорт и здоровье»

…Hooray! I finally made for the school football team! Tomorrow is my first game. Do you like sports? Why? What do you think of the last Olympic games in Korea? What’s the best way of spending free time for you?

Тема «Книги. Чтение»

…Some of my friends don’t read books. As for me, there is nothing like a good book! Do you read summaries instead of real books, why or why not? Do you like lessons of Literature? What book are you reading now and who is your favourite author?…

Оставить комментарий

Комментарий

..