ТВОРЧЕСКАЯ МАСТЕРСКАЯ НА УРОКЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА
Автор: Ирина ГОЛОВАШКИНА | Рубрика: ИЗ ПРАКТИКИ УЧИТЕЛЯ Четверг 14 февраля 2013Педагогам иностранных языков известно, что при изучении на уроках таких тем, как «Географическое положение страны», «Политический строй», «История нации» (причём независимо от того, о какой стране идёт речь — Великобритании, США, Австралии и т. д.), учащиеся нередко теряют интерес и к теме урока, и, как следствие, к самому предмету. Интересные изначально темы становятся скучными и сводятся к механическому заучиванию цифр, сухих фактов, труднопроизносимых имён и названий. Практика показывает, что такие темы, казалось бы, «твёрдо заученные» в 5–6 классе, уже в 7–8 классе учащиеся с трудом воспроизводят; лексика, отработанная на уроках, просто стирается из памяти, остаются лишь с трудом припоминаемые факты, вырванные из контекста фразы и имена.
настроение: креативное
ключевые слова: творческий потенциал учащихся, страноведение, мини-спектакль, погружение в среду изучаемого языка
город: Калуга
Современные учебники и методические пособия предлагают разнообразные страноведческие тексты и материалы, которые можно с успехом использовать на уроках ИЯ. Конечно, учитель обычно ограничен календарно-тематическим планированием уроков, а использование дополнительного материала большого объёма порой невозможно. Однако, даже практически не выходя за рамки предоставленного в основном учебнике материала, можно сделать урок интересным, а главное — запоминающимся.
Так, на уроках английского языка в 5 классе при изучении темы «Великобритания», мы попробовали организовать работу по развитию основных ключевых компетенций с творческой работой. После введения и тренировки новой лексики учитель рассказывает учащимся о том, что каждая страна интересна ещё и своими «неофициальными символами». Здесь уместно провести параллели с другими странами: матрёшки в России, кленовый лист в Канаде, пирамиды в Египте и т.п.; учащиеся сами с удовольствием приводят примеры-ассоциации. Затем, на основе собственных фоновых знаний и ранее изученного материала, учащиеся вспоминают об уже известных им символах Британии — это могут быть: Биг Бен, королева, двухэтажные автобусы. Учитель может продемонстрировать презентацию, слайды, так как визуальные опоры очень помогают как в запоминании названий, так и при введении новой лексики, а главное способствуют развитию социокультурной компетенции. Можно в качестве домашнего задания попросить учащихся сделать мини-презентацию разных объектов с кратким рассказом о каждом, выступая в роли гида, или от лица туристов задать возможные вопросы об этой достопримечательности — символе страны.
На следующем уроке учащимся раздаются слова предстоящего мини-спектакля. Текст по ролям прочитывается в классе, по необходимости частично переводится (учитель оказывает необходимую помощь). Далее слова выучиваются, готовятся костюмы, отбираются слайды. В нашей гимназии каждый класс разделён на группы, так что мы показывали свой мини-спектакль другим группам 5 классов, а также ученикам 4, 6 и 7 классов. Предлагаю вниманию учителей иностранного языка сценарий мероприятия “The symbols of Britain”. Сценарий может использоваться как на уроке, так и в качестве опорного материала внеклассного мероприятия.
The symbols of Britain
Роли: (фото 1, 2, 3, 4, 5)
Bobby, the Policeman
Rose, the symbol of England
Thistle, the symbol of Scotland
Daffodil, the symbol of Wales
Shamrock, the symbol of Northern Ireland
The Union Jack, the flag of the United Kingdom (3 человека)
Her Majesty The Queen of The United Kingdom
The Coat-of-Arms
The Tartan
Все зрители занимают места в украшенном кабинете (зале). (Входит Полицейский в форме.)
Bobby: Hello, guys!
I am Bobby. You are arrested, because you don’t know the symbols of our great country — Great Britain. You will be free only if you answer my questions about the British symbols. We start right now, listen attentively and remember! I am sure, you know that in the United States of America policemen are sometimes called “cops”. In Great Britain the policemen wear special caps. They are called Bobbies. So, I am Bobby, too. Let’s start our trip.
(Появляется Роза, кокетливо кружится.)
Bobby: Hello, Rose! Tell us about yourself. Are you a symbol of Great Britain?
Rose: Hello! Not exactly so. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland consists of England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Each country in Britain has its own patron saint and floral emblem. The Tudor rose is the national floral emblem of England. It symbolizes the end of the Wars of the Roses. I am the Tudor Rose; I am the symbol of England!
Bobby: Rose, you said that each country in Britain has its flower symbol. Can you show us any other symbols?
Rose: Of course, I can. There is one over there in the corner.
(В углу появляется скрюченный колючий Чертополох и пытается вцепиться в Полицейского.)
Rose: Be careful! He has got so many thorns, as sharp as needles.
Bobby: Who are you? Stop it! I can arrest you!
Thistle: (самоуверенно) No, you can’t arrest me. I am the national flower of Scotland. Thistle is a prickly-leaved purple flower which was first used in the 15th century as the symbol of defence. The thistle has been a Scottish symbol for over 500 years. It was found on ancient coins and coats of arms.
Bobby: OK, if you are so old, are you wise enough to name any other flower symbols?
Thistle: I am more than five hundred years old; of course I know the symbols of Britain! Look around! Can you see anything yellow and white? (оглядываясь)
(Появляется Нарцисс.)
Bobby: Who are you? Are you a symbol of Great Britain, too?
Daffodil: I am the daffodil, the national flower of Wales. I grow in the fields and gardens, I come out when spring comes and brings warm days to the people of Britain. On the national holidays people pick me up and wear.
Bobby: Do people wear you in Ireland, too?
Daffodil: No, only people of Wales like to wear me. But I have a friend, very popular in the Northern Ireland. Oh, there he is!
(Выходит Трилистник.)
Shamrock: (отдавая честь) Hello, Mr. Policeman, Rose, Thistle and Daffodil!
Bobby: Who are you?
Shamrock: I am the national flower of Northern Ireland. My name is Shamrock. I am green and I have three leaves. Some people think that I can bring happiness and if they want their dreams to come true, they even eat me!
(Полицейский, Роза, Чертополох, Нарцисс и Трилистник встают в ряд и по очереди говорят):
Bobby: OK, so our rose is —
Rose: the symbol of England!
Thistle: Thistle is the national flower of Scotland!
Daffodil: Daffodil is the national flower of Wales!
Shamrock: Shamrock is the national flower of Northern Ireland!
Bobby: Do you think that only flowers are British symbols?
(Роза, Чертополох, Нарцисс и Трилистник кричат) Of course! Certainly!
Bobby: You are wrong. There are other symbols of Britain. Here they are!
(Входят строевым шагом 3 составляющих флага, у каждого своя картинка флага.)
Bobby: (торжественно) Ladies and Gentlemen, let me introduce you the Union Jack.
Все трое хором: (торжественно) This is the Union Jack, the flag of the United Kingdom. It was officially adopted on January 1, 1801. The flag of the UK is a combination of three different flags.
1 ученик (показывая картинку): The flag of England — St George’s Cross! I am white with a red cross.
2 ученик (показывая картинку): The flag of Scotland — St Andrew’s Cross! I am blue with a white diagonal cross.
3 ученик (показывая картинку): The flag of Ireland — St Patrick’s Cross! I am white with a red diagonal cross.
Все трое вместе: Together we are the national flag of the United Kingdom — the Union Jack! (показывая картинку с флагом)
Bobby: All right, the Union Jack is the national flag of the United Kingdom, but I heard something about the banner of the Queen.
(Появляется Королева в шляпке; флаги и полицейский встают на колено и говорят хором): Her Majesty The Queen of The United Kingdom!
Queen: Hello, dear friends. I am the Queen of Great Britain. Buckingham Palace is my London home. Yes, you are right, this is the flag of our country (показывая на троих с флагом), and that is (показывая на изображение в руках) the Royal Banner of the Queen of the United Kingdom Today. It consists of several parts (показывая на соответствующие части): The Royal Banner of England, Scottish Royal banner, The Gold Harp. You can see two pictures of the Royal Banner of England with lions, which symbolize power and strength; Scottish Royal banner, that is The Royal Flag of Scotland, or Rampart Lion, traditional red lion on the gold field. It is widely used as the second national flag. The Gold Harp was the National Banner of Ireland for many centuries. Together they present My Royal Banner.
(Появляется Герб с изображением в руках.)
The Coat-of-Arms: Hello, Your Majesty and my friends. I am also very important. I am The Royal Coat-of-Arms of the United Kingdom. You can see the Lions and the Unicorn; The Harp of David and the standing Red Lion; Lions with royal crowns. You can read the words: «DIEU ET MON DROIT» which mean: «God and My Right».
(Вбегает запыхавшийся Мистер Клетка в килте.)
The Tartan: You forgot about me! I am also the Symbol of Britain. I am unofficial, but everybody in the world knows me. I am The Tartan; Tartan is an internationally recognized symbol of Scotland and Great Britain. Highlanders wore clothes with distinctive striped or checked patterns, and the growth of clan and family tartans became popular in the mid-18th century. They wore kilts — skirts made of tartan; each clan had its own cloth pattern, different in colour. The most popular tartan now is black, red and white. Nowadays nearly everyone has tartan clothes: skirts, shirts, trousers and even hats!
Bobby: And now let’s decide what we shall do with our prisoners.
(Все герои что-то шепчут Полицейскому.)
Bobby: OK, you should thank our kind friends. They hope that you were very attentive. Now we shall watch a short slide-film and remember the symbols of Britain. Our friends will help us. After the film we shall ask you questions and those who will answer correctly will be free!
На экране демонстрируют небольшую презентацию со слайдами символов Британии. Презентация суммирует полученную во время мини-спектакля информацию и может включать любые слайды по Великобритании с кратким текстом и соответствующей картинкой по символам. Исполнители ролей символов могут самостоятельно прочитывать вслух информацию, касающуюся именно их персонажей. Так материал лучше запоминается и усваивается. Затем Полицейский задаёт вопросы зрителям, для наглядности сопровождая их слайдами. Вопросы заранее готовят сами учащиеся, учитель лишь по необходимости корректирует их.
- What is the official name of Great Britain?
- What countries does the UK consist of?
- Describe the flag of Scotland (Wales, Ireland, England).
- What flower symbols of Britain do you know?
- Describe the flag and the Royal Coat-of-Arms of the United Kingdom.
- Describe the Scottish kilt.
- What do you know about the Queen of the UK?
- What other British symbols do you know?
[links&resources]
1. Программы общеобразовательных учреждений. Английский язык. Школа с углубленным изучением иностранных языков. 5–9 классы. — М.: Просвещение, 1997.
2. Авторская программа Афанасьевой О.В., Михеевой И.В., 2010.
3. Авторская программа Сафоновой В.В., 2009.
4. Стандарт основного общего образования по иностранному языку. Новые государственные стандарты по иностранному языку 2–11 классы. Образование в документах и комментариях — М.: АСТ. Астрель, 2004.
5. Колкер Я.М. и др. Практическая методика обучения иностранному языку: Учебное пособие / Я.М. Колкер, Е.С. Устинова, Т.М. Емалиева. — М.: Издательский центр «Академия», 2001.
6. Гальскова, Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам: Пособие для учителя. / Н.Д. Гальскова — 3 издание, переработанное и доп. — М.: АРКТИ, 2004.
7. www.openclass.ru, www.worldofteaching.com, www.rusedu.ru