«ПРОСВЕЩЕНИЕ. ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ»

RSS-�����

РЕГИОНАЛЬНЫЙ КОМПОНЕНТ НА УРОКЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

Понедельник 18 мая 2015

В настоящее время одним из приоритетных направлений в обучении иностранному языку является включение элементов краеведения в содержание урока. Краеведческие материалы, связанные с историческими событиями и фактами нашего региона, стимулируют развитие интеллектуальной и эмоциональной сфер личности учащихся, расширяют их кругозор. Кроме этого, создаётся концентрация материала вокруг определённой темы, совершенствуются языковые возможности школьников[1].

настроение: творческое

ключевые слова: 70 лет Великой Победы, Курская дуга, краеведение, мотивация, гордость за свою страну и малую родину

город: Белгород

Данный информативный материал регионального характера может быть использован при изучении программных тем основной школы в 8–9 классах «Моя страна. Знаменательные даты» для развития таких видов речевой деятельности, как чтение и говорение. Тема Курской битвы очень близка и актуальна для учащихся нашей области. Исторические факты, приведённые в текстовом и табличном вариантах, позволяют воссоздать реальную картину тех событий и помогают учащимся при выполнении коммуникативно-направленных речевых упражнений. Предложенный ниже языковой материал в авторском переводе с русского оригинала на английский может использоваться учителем на уроках для развития умений следующих видов чтения: изучающего (максимально полное и точное понимание содержащейся в тесте информации) и ознакомительного (общее содержание и развитие языковой догадки).

І. Упражнения по развитию навыков ознакомительного чтения:

1. Прочитайте текст и ответьте на следующие вопросы:

  • Where did the battle take place?
  • Is Kursk battle well known to many people in our country and abroad?
  • What was decided in July, 1943?
  • Whom did the Soviet Army defeat?
  • What military leaders lead our troops during the battle?

2. Прочитайте текст. Скажите, какие из этих утверждений верны:

  • Our troops defeated the German Army at the beginning of summer.
  • The position of our Army was desperate.
  • The battle was not a defensive operation.
  • There were five defensive lines during the battle.
  • K.Rokossovskiy said that Kursk battle was the most stubborn struggle.

ІІ. Упражнения по развитию навыков изучающего чтения.

  1. Прочитайте текст и найдите информацию о тактической стороне Курской битвы.
  2. Прочитайте второй абзац и озаглавьте его.
  3. Прочитайте текст и найдите в нём предложения, описывающие тегеранские события. Переведите их.
  4. Найдите в тексте предложения, из которых вы извлекли новую для себя информацию.
  5. Найдите в тексте информацию, которая описывает Курскую битву как «битву моторов».
  6. Сравните расстановку сил наших войск и вражеских, используя данные в таблице, и составьте вопросы: общий, специальный, альтернативный и разделительный.
Direction KURSK, JULY 1943
Side USSR Fascist Germany
Persons 13360 13000
Quantity of tanks and SAU 30400 29730
Quantity of aviation 12130 12080

KURSK BATTLE, SEVENTY TWO YEARS AGO…
(Фрагмент из энциклопедической статьи «Курская Дуга».
Авторский перевод
)

Kursk, Prokhorovka…These words are well-known to many people in our country and abroad. Kursk battle showed its value in the world history. Without the exaggeration it is possible to say that in July, 1943 it was decided for the future of humanity – to exist under the Fascist servitude or to live freely. In this battle Soviet Army defeated the basic forces of Wehrmacht and captured the strategic Initiatives forever. Kursk battle was terrible and bloody. There was a great number of victims, but nevertheless our soldiers showed real courage and heroism during it. Up to summer, 1943, at the beginning of Kursk battle, the position was not so desperate, but German Army still was a terrible enemy for our troops. In this battle Soviet troops were lead by the talented military men, such as G. Zhukov, K. Rokossovski, A. Yeremenko, and N.Vatutin. Speaking about the tactical side of the battle, it was a defensive-offensive operation. During the Kursk battle there was an order to make it possible to cut off German troops from the main forces and begin a counterattack, then to engage in battle near Orel to the north, then go from Belgorod and Kharkov to the south. In this battle the advance of the German troops was obvious. There were eight defensive lines all the directions which length was three hundred kilometers. The land was burning, the sky was black and the sun was invisible. The metal gnashing and the roar of the artillery were everywhere. An outstanding military leader K. Rokossovski said that Kursk battle was the most desperate event and the most stubborn struggle ever and that it was not equal to any other battles during World War II. The battle was “the battle of motors”, which clearly showed the role of tanks, artillery, aviation and other military equipment during the Great Patriotic War. The famous battle took place not far from Belgorod, where were a great number of tanks and SAU from both sides. Now we have an opportunity to compare the amount of technique and other resources used during Kursk battle. This battle is one of the brightest events of the Great Patriotic War. Its ideological, propagandistic and psychological value is enormous. Hitler created the plan so-called Citadel, but it had failed. Our victory had great international resonance: in Teheran in 1943 English Prime Minister Winston Churchill presented Stalin the sword of King George VI. However, Kursk victory marked the final passage of the strategic initiative in that terrible battle to the Soviet troops. Stalin said that the battle was a catastrophe for German troops. Later German Field Marshal Eric von Manstein said describing this battle that it was the last attempt to preserve their initiative in the east and with its failure the initiative finally was got by the Soviet troops. Thus the operation “Citadel” was a turning point of the War on the East front”. The value of Kursk battle was highly estimated by the allies of the USSR. Churchill said, that three enormous battles for Kursk, Orel and Kharkov, which had been lasting for two months, marked the wreck of German army at the Eastern Front. Heroism and courage were showed by our soldiers. They did their best to win.

Используя нижеприведённый отрывок из книги «Битва» В.Н. Чащина[2], который воевал на Курской Дуге, учитель может предложить учащимся следующие задания:

  1. Прочитайте отрывок и озаглавьте его.
  2. Измените временную категорию описания события, употребив Present Progressive Tense.
  3. Переведите отрывок на русский язык, используя языковую догадку.

Отрывок из книги В.Н.Чащина «Битва»
Авторский перевод

Here is an extract from the book “The battle” written by V. Chashin who took part in Kursk battle:

“The situation was tough indeed. The enemy was attacking the village. Suddenly we noticed several enemy tanks. They were mostly light tanks but there were a few medium ones. They were no danger to our T-34.The exact number of them was twelve. In a moment we heard a sound of an explosion and saw the hostile tanks burning. Some of them began reeling in flames. Then we noticed a wounded man groaning painfully not far from our tank. He had already been unconscious, when we took him carefully and tried to find our medical sister. Then there was a terrible explosion. Six tanks blindly bumping into one another turned to drive away. The hostile tanks disappeared. The roar of the artillery seemed to be somewhere far. Then there was silence so heavy that it was painful to our ears. Even the wounded was silent. We could not see the sun though it was a day. There was a smell of fire, smoke, and blood in the air…”

It is really difficult to imagine the horror of those war years. Those events became further and further. Sixty-five years have passed, but Russian people still remember and honour the great feat of our soldiers. Every year, especially in July, many citizens and guests of our city visit the museum of Kursk battle. We are very proud that we live on the heroic land. Remember this battle, remember those courageous soldiers, who fought against Fascist Germany and won. Many of them perished but they will live in our memory forever. We must always remember that only due to them we can study, work and just live.

Опыт работы с такими материалами показывает, что ребята с удовольствием выполняют подобные задания, работая над информативными текстами регионального содержания. Использование на уроке видеоматериалов из документальных фильмов по данной тематике также способствуют созданию языковой ситуации. И именно ситуативность как один из основополагающих методологических принципов поможет в его реализации с помощью опоры на сведения краеведческого характера. Кроме того, такие речевые упражнения (интерес и новизна заданий) повышают мотивацию к изучению языка и способствуют развитию коммуникативной компетенции учащихся. Данный материал регионоведческого содержания позволяет ребятам использовать те факты и сведения, с которыми они сталкиваются в повседневной жизни, в условиях их родной культуры. Именно знания о родном крае помогают воспитать у учащихся такие качества, как чувство собственного достоинства, положительное отношение к своей и иной культуре, толерантность, взаимопонимание, взаимоуважение, готовность к сотрудничеству и информационному обмену, развитие чувства патриотизма и чувства гордости за свою страну и за свою малую родину.

[links&resources]

[1] Федотова М.А. Регионоведческое содержание в контексте школьного языкового образования. — Волгоград: Изд-во «Учитель», 2001
[2] Чащин В.Н. Битва. М.: «Слово», 1985.

Оставить комментарий

Вы должны Войти, чтобы оставить комментарий.